Wegkapiteinen

WegkapiteinZondagochtend 11 september hebben we met een groep van 8 deelnemers de inhoud van de cursus wegkapitein herhaald. Dit is geen officiele cursus vanuit de NTFU, maar de zelfde onderwerpen komen aan bod. Uiteraard zijn we begonnen met koffie. Daarna hebben we de powerpoint van de NTFU doorgenomen. Hierbij kwamen verschillende onderwerpen aan bod waar goed (lees stevig) over gediscussieerd werd. Wat wel, wat niet, waarom zijn bepaalde dingen zoals ze zijn? Etc. Belangrijkste is dat er uit naar voren kwam dat iedereen veilligheid uitermate belangrijk vindt en daar zijn steentje aan bij wil dragen. 

Na het theoretische gedeelte zijn we gaan fietsen. We begonnen de rit met een korte inleiding.  Een openingsgesprek voordat we echt gaan fietsen. Zijn er nieuwkomers, even navragen of iedereen fit is, waar we heen gaan, eventuele gevaarlijke punten in de route etc, welke afstand en welke koerssnelheid. Dat laatste bleek al lastig om aan te houden. De theorie in de ochtend had de benen gretig gemaakt. Maar door dat snel aan te geven kwam het tempo terug op de afgesproken snelheid. Vlotte en vriendelijke  communicatie werkt erg prettig in dit soort situaties. We hebben om een aantal kilometer gewisseld van kapitein, zodat iedereen die rol kon uitproberen.

Een onderdeel van de cursus is de sociale impact van een groep wielrenners. Helaas hebben wielrenners geen goede reputatie. Wij proberen daar natuurlijk verandering in te brengen. Dat doen we door vriendelijk te zijn naar andere weggebruikers. Ook als zij dat misschien niet zijn. Bellen ipv schreeuwen, groeten, even melden hoeveel fietsers er voorbij komen (taak van de koprijder) en ‘laatste’ melden door de achterste rijder. Of een simpele sorry als het onverhoopt toch niet helemaal soepel gaat. 

We hebben twee elementen toegevoegd die tot op heden niet actief  in de clubrittten werden toegepast. Ritsen en draaien. 

Ritsen wordt aangegeven door degene die voorop rijdt, niet perse de wegkapitein. Er wordt geritst bij situaties waarbij het lastig is om naast elkaar te blijven rijden. Dus bijvoorbeeld op  smalle wegen, drukke punten, bochten die je niet door kan kijken. Terug naar naast elkaar rijden gebeurt nadat de koprijder dit aangeeft. Die heeft immers als eerste de informatie over het vervolg. Ritsen moet preventief worden ingezet, wanneer er een kans is op verhoogd risico. Mocht er dan daadwerkelijk gevaar zijn, dan is de groep op tijd klaar met ritsen. 

Het draaien heeft twee sterke punten. Ten eerste  dat iedereen op kop komt te rijden. (Mocht je dat niet willen, dan kan je de kop gelijk weer afgeven). Ten tweede dat je iedereen spreekt tijdens de rit. Het draaien gebeurt op initiatief van de koprijder(s). En uiteraard is draaien alleen van toepassing wanneer er met z’n tweeën naast elkaar wordt gefietst.

Het was een prettige ochtend waarbij veel punten zijn besproken en uitgevoerd. Een stap verder qua veiligheid.  Op zaterdag 25 maart 2023 komt er een officiële cursus wegkapitein in samenwerking met TV Zoetermeer ’77. Deelname hieraan wordt bekostigd uit de vereniging. We hebben hiervoor subsidie ontvangen vanuit de gemeente. Er is plek voor 8 personen. Meldt je aan in Cyql of bij Jasper als je mee wil doen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*